Sattva, Rajas, Tamas
Guna w tłumaczeniu oznacza cechę, właściwość, impuls, wpływ.
W szerszym kontekście oznacza realne cechy wszystkiego co nas otacza na Ziemi odnosząc się do jakości przedmiotów i zjawisk, określając w jaki sposób się one manifestują – sattwicznie, radżasowo czy tamasowo.
W odniesieniu do człowieka w medycynie ajurwedyjskiej guna to konstytucja psychiczna. Oznacza i decyduje o właściwościach umysłu, o podstawowych różnicach w ludzkich temperamentach i indywidualnych psychicznych i moralnych predyspozycjach.
Uwarunkowana jest czynnikami zewnętrznymi, otoczeniem i odżywianiem, fazą życia, a więc umysł człowieka jest odzwierciedleniem jego fizycznego i społecznego środowiska i pożywienia jakie spożywa.
Ajurweda w swojej mądrości uczy aby podnosić Sattvę w nas dzięki zrównoważonemu trybowi życia uwzględniając zależności pomiędzy ciałem a umysłem, a więc poprzez to co spożywa nasze ciało i to co robimy, a co jedno i drugie jest sattwiczne z natury.
SATTVA
Właściwości tej guny to wiedza, mądrość, inteligencja, czystość, porządek, klarowność, harmonia, transparentność, pokój, wspólczucie i miłość.
Ludzie o sattwicznej konstytucji umysłu mają zdrowe ciała, wierzą w Boga, są mądrzy, życzliwi, szczodrzy, tolerancyjni, nie są egoistyczni. Żyją w pokoju i harmonii w otaczającym ich świecie.
RAJAS (Radżas)
Właściwości tej guny to działanie, pasja, siła, ruch, agresywność, ekstrawertyzm.
Ludzie o temperamencie radżasowym są ekstrawertykami, są silni, pełni pasji, kreatywni, prężnie działający. Lubią luksus i bogactwo. Interesuje ich polityka, władza, dominacja i lubią działania na tym polu. Często są bezwzględni wobec innych.
TAMAS
Właściwości tej guny to ignorancja, bezwład, otępienie i ociężałość.
Ludzie o tym temperamencie są leniwi, ignoranci, egoistyczni, zarozumiali, uzależnieni. Mają skłonności do szkodzenia innym. Z dużym trudem osiągają samorealizację.
Ajurweda poza tymi trzema głównymi konstytucjami psychicznymi, wymienia również ich kombinacje, które są połączeniem głównych cech każdej guny. Są to:
- Umysł sattwiczno- radżasowy
- Umysł sattwiczno- tamasowy
- Umysł radżasowo – tamasowy
- Umysł sattwiczno- radżasowo – tamasowy